Sejm naiwnie wbija sobie "samobója" w temacie interpretacji Konstytucji

Warszawa, 10 grudnia 1926 r.

Na 308 posiedzeniu Sejmu poseł Herman LIEBERMAN w imieniu Komisji Prawniczej referował jej kategoryczne stanowisko co do uchylenia „dekretu prasowego”. Cytat tutaj podany był bardzo ważny z tego względu, iż za kilka miesięcy poruszane tutaj problemy prawne znajdą swoją kontynuację przy próbie uchylenia następnego pakietu prasowego.

W imieniu Komisji Prawniczej, na podstawie jej jednomyślnej uchwały mam zaszczyt przedłożyć Wysokiemu Sejmowi do uchwalenia projekt ustawowy uchylenia rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 4 listopada 1926 r. o karach za rozpowszechnianie nieprawdziwych wiadomości oraz o karach za zniewagę władz i ich przedstawicieli.
Zanim przystąpię do krótkiego uzasadnienia wniosku Komisji, poczuwam się do obowiązku, by uczynić następujące zastrzeżenie.
Komisja Prawnicza wnosi o uchylenie dekretu za pomocą ustawy, w formie ustawy, jakkolwiek według noweli konstytucyjnej wystarcza jednostronny akt, jednostronna decyzja Sejmu. Jeżeli pomimo to Komisja Prawnicza wnosi o uchylenie dekretu w formie ustawy, to czyni to z następujących powodów>
`1) Komisja uważa, że leży w interesie publicznym, aby jak najprędzej dekret tzw. „prasowy” znikł z widowni;
`2) ponieważ najkrótszą drogą ku temu jest przedłożony przez Komisję wniosek, przeto stanąć musimy dziś na gruncie tego sprawozdania, albowiem, gdybyśmy chcieli przerobić formę, musiałoby się mieć nowy wniosek i nową uchwałę Komisji prawniczej. Toby opóźniło bieg sprawy, a jesteśmy wszyscy zdania, zgodnie z opinią publiczną, że ten niefortunny epizod naszego życia publicznego powinien być jak najszybciej zlikwidowany.
Dlatego zastrzegam się wyraźnie i stanowczo, że forma dziś przez Komisję Prawniczą zaproponowana nie może stanowić i nie będzie stanowić precedensu na przyszłość i bardzo proszę Pana Marszałka, żeby także złożył Oświadczenie w tym kierunku Wysokiej Izbie, według swego przekonania oczywiście.

Marszałek Maciej RATAJ odpowiadając na sugestię określenia się w tym proceduralnym zagadnieniu, jak prawie zawsze wywinął się oświadczeniem nie kategorycznym:

W odpowiedzi na apel wystosowany do mnie przez Posła LIEBERMANA stwierdzam, zgodnie z rzeczywistością, że nawet i w tej Izbie są zwolennicy dwóch różnych interpretacji ostatniego ustępu art. 5 ustawy z 2 sierpnia. Rozumiem, że uchylenie dekretu prasowego w formie ustawy nie będzie stanowiło precedensu co do tego, żeby art. 5 musiał być interpretowany tylko w tym kierunku, iż uchylenie dekretu wymaga ustawy. Uważam, że sprawa ta wymaga jeszcze wyjaśnienia na terenie Sejmu.”

 
27-09-23 Rząd uchylenia swego prawa prasowego nie przyjmuje do wiadomości

Proponuję posty o podobnej tematyce:
PARLAMENT
Ponadto polecam korzystanie ze stale uzupełnianych indeksów:
ALFABETYCZNY INDEKS OSOBOWY
MIEJSCOWOŚCI – UKŁAD WOJEWÓDZKI
ALFABETYCZNY INDEKS MIEJSCOWOŚCI
INDEKS PAŃSTW
KALENDARIUM
INDEKS RZECZOWY


Brak komentarzy: