Warszawa, 16 lutego 1928 r.
Pan Minister Komunikacji inż. Paweł ROMOCKI wygłosił przez radio przemówienie na temat „O działalności kolei państwowych od roku 1926 do chwili obecnej”.
„Mówiąc o działalności rządu w zakresie kolejnictwa chcę z góry uprzedzić, że nie zatrzymam się na jednym temacie, ale przedstawię syntezę działalności zarządu kolejowego od maja 1926 roku.
Najlepszym odzwierciedleniem tego, co zostało zrobione, będą cyfry. Nakłady inwestycyjne i melioracje mogły być dokonane dzięki wzmaganiu się dochodowości kolei, począwszy od drugiej połowy 1926 r. w tempie bardzo szybkim. Jeżeli bowiem wolna gotówka kolei złożona w bankach, a stanowiąca każdorazową rezerwę, wynosiła na 1 czerwca 1926 r. 3,4 miliony zł, to we wrześniu 1927 r. podniosła się do 6 milionów i na tym poziomie utrzymuje się nadal, pomimo że czynione są nowe wydatki na inwestycje.
Mimo wydatkowania 140 mln zł w roku 1927/28 nie udało się zaspokoić wszystkich potrzeb rolnictwa i przemysłu. Co się tyczy ruchu osobowego, to ożywienie w tej dziedzinie nastąpi później.
W miarę wzrostu ruchu osobowego wzrastają także nakłady czynione na polepszenie naszych usług. W nadzwyczajnym budżecie inwestycyjnym na rok 1928/29, który wyniesie 220 milionów, przeznaczamy na zakup wagonów osobowych 20 milionów. Będą to duże, wygodne wagony z bocznym korytarzem. Będą przeznaczone dla ruchu dalekobieżnego, gdzie najwięcej dbać trzeba o wygody podróżnych.
Już pod koniec roku 1930 będzie można na niektórych liniach Kongresówki zwiększyć szybkość pociągów do 95 – 100 km na godzinę.
Warsztaty kolejowe zatrudniają 33.500 pracowników i zajęte są naprawą taboru. Dla usprawnienia tych warsztatów przeznaczy się ponad 10 milionów zł.
Długość linii kolejowych głównych w Polsce wynosi 17.000 km, koleje zatrudniają 160 tysięcy pracowników, posiadają 5.000 lokomotyw i 140 tysięcy wagonów.
Koleje stanowią także ważny czynnik w zagadnieniu obrony państwa, przy zawieraniu traktatów międzynarodowych, na całość układów gospodarczych i politycznych.
Z inicjatywy i na koszt kolei buduje się wielki bulwar na polskim wybrzeżu morskim, wzdłuż całego wybrzeża. Bulwar ten otworzy wysoki obecnie brzeg morski dla ruchu turystycznego i nada mu wygląd europejski. Podobnego bulwaru nie ma na całym wybrzeżu bałtyckim. Na połowie szerokości bulwar będzie do użytku już wiosną 1929, a w roku 1930 cały będzie gotowy.
Rozpoczynamy w tym roku stawianie wzdłuż torów zasłon od śniegu, tworząc w tym celu szpalery morwowe. W tym roku nabyliśmy sadzonki na 70 km. Projektujemy stworzenie takiego szpaleru na długości 2 tysięcy km. Szpalery te staną się podstawą dla rozwoju hodowli jedwabnika i uniezależnienia się polskiego przemysłu jedwabniczego od surowca zagranicznego.
Do następnego przemówienia odkładam szczegóły o działalności kulturalnej i propagandowej kolei polskich wewnątrz kraju.
Proponuję posty o podobnej tematyce: |
POLSKIE KOLEJE PAŃSTWOWE 1929 |
Ponadto polecam korzystanie ze stale uzupełnianych indeksów: |
ALFABETYCZNY INDEKS OSOBOWY |
MIEJSCOWOŚCI – UKŁAD WOJEWÓDZKI |
ALFABETYCZNY INDEKS MIEJSCOWOŚCI |
INDEKS PAŃSTW |
KALENDARIUM |
INDEKS RZECZOWY |
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz