Sześć dni samolotem bez lądowania - to tylko w Ameryce

Amerykański samolot „Question Mark”, który 1 stycznia 1929 roku wystartował z lotniska Van Nuys w okolicach Los Angeles celem pobicia światowego rekordu długotrwałości lotu, wylądował 7 stycznia 1929 r. o godz. 11 wieczorem czasu kalifornijskiego.
Ogółem samolot przebywał nieustannie w powietrzu 150 godzin, 40 minut i 14 sekund, przemierzając w tym czasie dystans prawie 12 000 mil. Samolot latał przeważnie na wysokości 3 tysięcy stóp. Trzy razy na dobę dwie maszyny typu Douglas C 1 zaopatrywały go w paliwo, żywność i wodę; w ciągu rekordowego lotu zużyto 5.560 galonów paliwa (21.400 litrów), 200 galonów smaru (930 litrów) i dużą ilość żywności dostarczanej pilotom także przez towarzyszące im samoloty . Załogę samolotu „Question Mark” stanowiło pięciu pilotów wojskowych: major Spaatz, kapitan Eaker, porucznicy Halverson i Quesada oraz sierżant Van Hooe.
W czasie lotu piloci, o ile nie spali, grali w karty i sterowali maszyną. Zamiarem lotników było utrzymanie się w powietrzu przez 200 godzin, lecz z powodu usterki jednego z silników zmuszeni zostali do lądowania. Lot sponsorowało oczywiście amerykańskie lotnictwo wojskowe, słusznie przewidując świetlaną przyszłość operacjom tankowania samolotów w czasie lotu.

Proponuję posty o podobnej tematyce:
LOTNICTWO
WOJSKO
STANY ZJEDNOCZONE
Ponadto polecam korzystanie ze stale uzupełnianych indeksów:
ALFABETYCZNY INDEKS OSOBOWY
ALFABETYCZNY INDEKS MIEJSCOWOŚCI
MIEJSCOWOŚCI – UKŁAD WOJEWÓDZKI
INDEKS PAŃSTW
KALENDARIUM

 

Brak komentarzy: