Projekt rewizji Konstytucji złożony przez Klub BBWR

Stosując się do uchwały Sejmu z dnia 22 stycznia 1929 r. o przystąpieniu do rewizji Konstytucji, niżej podpisani składają ten oto wniosek (Druk 444):

WNIOSEK
posła Walerego SŁAWKA i kolegów z Klubu Bezpartyjnego Bloku Współpracy z Rządem w sprawie zmiany niektórych postanowień Ustawy Konstytucyjnej w trybie przewidzianym dla jej rewizji.

I. Źródłem władzy w Rzeczypospolitej Polskiej jest Naród. Prawem naczelnym – dobro Państwa.
II. Najwyższym przedstawicielem władzy w Państwie Polskim jest Prezydent Rzeczypospolitej.
III. Prezydenta Rzeczypospolitej wybiera na lat 7 Naród w głosowaniu powszechnym obywateli, spomiędzy dwóch kandydatów.
Jednego kandydata na Prezydenta wybierają Sejm i Senat połączone w Zgromadzenie Narodowe w głosowaniu tajnym, bezwzględną większością głosów przy obecności co najmniej połowy ustawowej liczny członków Zgromadzenia Narodowego.
Gdyby w pierwszym głosowaniu nikt tej większości nie uzyskał, odbywa się następne głosowanie z wyłączeniem osoby, która otrzymała najmniejszą liczbę głosów.
Głosowania te będą się powtarzały tak długo, dopóki jeden z kandydatów nie otrzyma absolutnej większości.
Drugiego kandydata na Prezydenta wskazuje ustępujący Prezydent. Gdyby ustępujący Prezydent wskazał tę samą osobę, która została wybrana przez Zgromadzenie Narodowe, albo zrzekł się prawa wskazania kandydata – to drugim kandydatem będzie osoba, która w ostatnim głosowaniu w Zgromadzeniu Narodowym otrzymała kolejno największą liczbę głosów.
Prezydent zwołuje Zgromadzenie Narodowe najpóźniej na 3 miesiące przed upływem swego urzędowania w celu ustalenia kandydatów, po czym zarządza wybory.
IV. Prawo wybierania Prezydenta ma każdy obywatel polski bez różnicy płci, który w dniu ogłoszenia wyborów ukończył lat 24 i używa pełni praw cywilnych. Prawo głosowania wykonuje się tylko osobiście. Głosowanie odbywa się tajnie przez składanie karty wyborczej z oznaczeniem kandydata. Całe Państwo stanowi w tym wypadku jeden okrąg wyborczy.
V. Jeżeli Prezydent nie może sprawować urzędu oraz w razie opróżnienia urzędu Prezydenta wskutek śmierci, zrzeczenia się lub innej przyczyny – zastępuje Go Prezes Rady Ministrów, który powinien jednocześnie powierzyć przewodnictwo w Radzie Ministrów innemu Ministrowi.
W razie ustąpienia Prezesa Rady Ministrów Zgromadzenie Narodowe dokona wyboru Zastępcy Prezydenta trybem stosowanym przy wyborze kandydata na Prezydenta.
VI. W razie opróżnienia urzędu Prezydenta, Prezes Rady Ministrów zwołuje natychmiast Zgromadzenie Narodowe, celem ustalenia kandydatów na Prezydenta.
Gdyby Sejm był rozwiązany w chwili, gdy urząd Prezydenta jest opróżniony, Premier zarządzi niezwłocznie nowe wybory do Sejmu i Senatu.
Po ustaleniu kandydatów Premier zarządzi niezwłocznie wybory Prezydenta.
VII. Jeżeli Prezydent przez trzy miesiące nie sprawuje urzędu, Sejm i Senat łączą się na zaproszenie Marszałka Sejmu i pod jego przewodnictwem z samego prawa w Zgromadzenie Narodowe, celem powzięcia uchwały czy urząd Prezydenta należy uznać za opróżniony.
Uchwała uznająca urząd za opróżniony zapada większością 3/5 głosów przy obecności co najmniej połowy ustawowej.
VIII. Przed objęciem urzędu Prezydent składa w Kościele Katedralnym w Warszawie lub w innym mieście Rzeczypospolitej przysięgę o treści aktualnego art. 54 Konstytucji).
IX. Prezydent zwołuje, otwiera, odracza i zamyka Sejm i Senat.
X. Prezydent rozwiązuje Sejm i Senat po upływie czasu, na który zostały wybrane.
Prezydent może rozwiązać Sejm i Senat przed upływem czasu, na który zostały wybrane, jednakże tylko raz jeden z tego samego powodu.
XI. Prezydent mianuje i odwołuje Prezesa Rady Ministrów i Ministrów oraz obsadza urzędy zastrzeżone w ustawach.
XII. Prezydent mianuje sędziów, o ile ustawy szczególne nie stanowią inaczej.
XIII. Prezydent ma prawo darowania i złagodzenia kary i skutków skazania oraz umorzenia postępowania przed prawomocnym rozstrzygnięciem sprawy w poszczególnych wypadkach.
Prawa tego Prezydent nie może stosować do Ministrów, postawionych w stan oskarżenia przez Sejm.
Amnestia może być udzielona tylko w drodze ustawodawczej.
XIV. Prezydent wykonywa akty pieczy prawnej, przekazane Mu szczególnymi ustawami.
XV. Prezydent jest zwierzchnikiem sił zbrojnych Państwa.
Prezydent mianuje i zwalnia Generalnego Inspektora Sił Zbrojnych, bezpośrednio sobie podległego, oraz oficerów wszelkich stopni i obsadza urzędy wojskowe sobie zastrzeżone.
Na wypadek wojny Prezydent wyznacza Naczelnego Wodza sił zbrojnych, który wówczas wchodzi w skład Rządu.
XVI. Prezydent zawiera i ratyfikuje umowy z innymi państwami i podaje je do wiadomości Sejmu. Umowy handlowe i celne oraz umowy, które stale obciążają państwo pod względem finansowym, albo zawierają przepisy prawne obowiązujące obywateli, a także przymierza – wymagają zgody Sejmu i Senatu w trybie ustawodawczym.
Umowy, które by wprowadzały zmianę granic Państwa wymagają zgody Sejmu i Senatu, wyrażone trybem, przewidzianym dla zmiany Konstytucji.
XVII. Za czynności urzędowe Prezydent nie jest odpowiedzialny.
Za zdradę kraju, pogwałcenie Konstytucji lub przestępstwa karne Prezydent może być pociągnięty do odpowiedzialności tylko uchwałą Zgromadzenia Narodowego, powziętą większością 3/5 głosów, przy obecności co najmniej połowy ustawowej członków Zgromadzenia. Sprawę rozpatruje i wyrok wydaje Trybunał Stanu. Z chwilą postawienia w stan oskarżenia – Prezydent jest zawieszony w urzędowaniu.
XVIII. Listę cywilną Prezydenta oraz uposażenie po ustąpieniu z urzędu ustali osobna ustawa.
XIX. Sejm składa się z posłów, wybranych na lat 5, licząc od dnia otwarcia Sejmu, w głosowaniu powszechnym, tajnym, bezpośrednim, równym i stosunkowym.
XX. Prawo wybierania ma każdy obywatel polski bez różnicy płci, który w dniu ogłoszenia wyborów ukończył lat 24, używa w pełni praw cywilnych i zamieszkuje w okręgu wyborczym przynajmniej od przedednia ogłoszenia wyborów.
XXI. Prawo wybieralności ma każdy obywatel mający prawo wybierania do Sejmu, niezależnie od miejsca zamieszkania, o ile ukończył lat 30.
XXII. Nie mogą korzystać z prawa wyborczego obywatele: skazani ostatecznym lub nieostatecznym wyrokiem sądu za przestępstwa, które określi ordynacja wyborcza, jako pociągające za sobą czasową lub stałą utratę prawa wybierania, wybieralności, a także piastowania mandatu poselskiego.
XXIII. Sejm sprawdza ważność wyborów niezaprotestowanych. O ważności wyborów zaprotestowanych rozstrzyga Prezydent.
XXIV. Posłowie w wykonaniu swego mandatu pracować muszą dla dobra Państwa jako całości i nie są krępowani żadnymi instrukcjami wyborców. Posłowie składają na ręce Marszałka wobec Izby następujące ślubowanie:
Ślubuję uroczyście, jako poseł na Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, wedle najlepszego mojego zrozumienia i zgodnie z sumieniem, rzetelnie pracować wyłącznie dla dobra Państwa Polskiego jako całości”.
Odmowa ślubowania lub ślubowanie z zastrzeżeniem równoznaczne jest z nieprzyjęciem mandatu.
XXV. Udział w rozstrzyganiu spraw Państwa bierze Sejm jako całość. Poszczególni posłowie korzystają tylko z takich przywilejów osobistych, jakich wymaga ich uczestnictwo w pracach Sejmu.
Posłowie nie mogą być pociągani do odpowiedzialności za działalność w Sejmie, wchodzącą w zakres wykonywania mandatu poselskiego, a pozostającą w granicach Regulaminu Sejmu, ani w czasie trwania mandatu, ani po jego wygaśnięciu.
Za przemówienia i odezwania się tudzież manifestację w Sejmie posłowie odpowiadają tylko przed Sejmem.
Za naruszenie prawa osoby trzeciej mogą być pociągani do odpowiedzialności sądowej za zezwoleniem Sejmu.
XXVI. Za wystąpienia sprzeczne z treścią ślubowania poselskiego, albo naruszające autorytet i powagę Sejmu, poseł może być na żądanie Marszałka Sejmu, albo 1/4 ustawowej liczby posłów albo Ministra Sprawiedliwości postawiony przed Trybunał Stanu i jego orzeczeniem pozbawiony mandatu.
XXVII. Poza wypadkami przewidzianymi w poprzednich artykułach posłowie odpowiadają za działalność sprzeczną z prawem tak samo, jak pozostali obywatele.
Jednakże postępowanie karne sądowe, karno administracyjne lub dyscyplinarne, wdrożone przeciw posłowi przed lub po uzyskaniu mandatu poselskiego ulegnie na żądanie Sejmu zawieszeniu na czas wskazany w uchwale Sejmu.
Przez cały czas trwania sesji posłowie nie mogą być pozbawieni wolności inaczej jak za zezwoleniem Sejmu.
W wypadku schwytania posła na gorącym uczynku przestępstwa zagrożonego karą więzienia, jeżeli jego przytrzymanie jest niezbędne dla zabezpieczenia wymiaru sprawiedliwości albo dla unieszkodliwienia skutków przestępstwa, władza sądowa ma obowiązek bezzwłocznego zawiadomienia o tym Marszałka Sejmu dla uzyskania zezwolenia Sejmu na areszt.
Bieg przedawnienia przeciw posłowi w postępowaniu karnym ulega zawieszeniu na czas, kiedy postępowanie w myśl tego artykułu nie może się toczyć.
XXVIII. Poseł nie może na swoje, ani na obce imię kupować lub uzyskiwać dzierżaw dóbr państwowych, przyjmować dostaw publicznych i robót rządowych, ani otrzymywać od Rządu koncesji lub innych korzyści osobistych.
Poseł nie może otrzymywać od Rządu żadnych odznaczeń z wyjątkiem wojskowych.
W razie naruszenia tych postanowień stwierdzonego na żądanie Marszałka lub Najwyższej Izby Kontroli przez Trybunał Stanu, poseł traci mandat oraz korzyści osobiste, od Rządu otrzymane.
XXIX. Posiedzenia Sejmu są jawne. Na wniosek Marszałka, przedstawiciela Rządu lub 1/10 ogółu posłów może Sejm uchwalić tajność posiedzenia.
XXX. Nikt nie może zostać pociągnięty do odpowiedzialności za zgodne z prawdą sprawozdanie z jawnego posiedzenia Sejmu.
XXXI. Dla prawomocności uchwał potrzebna jest zwykła większość przy obecności przynajmniej połowy ustawowej liczby posłów.
XXXII. Posłowie mają prawo zwracać się z interpelacjami do Rządu lub ministrów w sposób regulaminem przepisany. Interpelacje winny być składane pisemnie i podpisane przez 1/6 ustawowej liczby posłów. Minister ma obowiązek udzielić odpowiedzi ustnie lub pisemnie w terminie do 6 tygodni, albo w umotywowanym oświadczeniu usprawiedliwić brak rzeczowej odpowiedzi.
XXXIII. Sejm winien być zwołany na pierwsze posiedzenie, w czwarty wtorek po dniu wyborów i corocznie najpóźniej w listopadzie na sesję zwyczajną.
Prezydent według własnego uznania, a na pisemne żądanie połowy ustawowej liczby posłów winien zwołać Sejm i Senat na sesję nadzwyczajną dla obrad nad sprawami wymienionymi w zarządzeniu o zwołaniu takiej sesji oraz nad projektami ustaw nagłych.
XXXIV. Odroczenie sesji zwyczajnej Sejmu wymaga jego zgody, jeżeli ma być w ciągu tej samej sesji powtórzone, lub jeżeli przerwa ma trwać dłużej niż 60 dni.
Okresu przerwy spowodowanej odroczeniem nie wlicza się do biegu terminów, przepisanych Konstytucją dla czynności Sejmu lub Senatu.
XXXV. Zamknięcie sesji Sejmu i Senatu powoduje wygaśnięcie nieukończonych prac, a w szczególności upadają niezałatwione przedłożenia rządowe, wnioski poselskie i interpelacje.
Sesja nie może być zamknięta od chwili złożenia Sejmowi projektu budżetu, dopóki budżet nie będzie uchwalony, lub dopóki nie upłyną terminy, przewidziane do jego uchwalenia.
XXXVI. Senat składa się ze 150 senatorów.
Senatorowie w 2/3 składu będą wybierani przez poszczególne województwa w głosowaniu powszechnym, tajnym, bezpośrednim, równym i stosunkowym. Każde województwo stanowi okręg wyborczy.
Prawo wybierania do Senatu ma każdy wyborca do Sejmu, który w dniu ogłoszenia wyborów ukończył lat 30.
Prawo wybieralności ma każdy obywatel, posiadający prawo wybierania do Senatu, o ile z dniem ogłoszenia wyborów ukończył lat 40.
Senatorowie w liczbie 1/3 ustawowego składu będą powołani przez Prezydenta.
Nie można być jednocześnie członkiem Sejmu i Senatu.
(…)
XXXVIII. Rząd składa się z Prezesa Rady Ministrów i Ministrów.
Jeżeli Prezydent jest obecny na posiedzeniu Rady Ministrów, przewodnictwo należy do niego.
XXXIX. Liczbę, zakres działania i wzajemny stosunek Ministrów, jak i kompetencję Rady Ministrów, określi rozporządzenie Prezydenta.
XL. Prezydent celem wykonania ustawy i z powołaniem się na nią ma prawo wydawać rozporządzenia wykonawcze, zarządzenia, rozkazy i zakazy i przeprowadzenie ich użyciem przymusu zapewnić.
Takież prawo w swoim zakresie działania mają ministrowie i władze im podległe.
XLI. Akty rządowe Prezydenta wymagają podpisu Prezesa Rady Ministrów i Ministra, którzy przez podpisanie aktu biorą zań odpowiedzialność.
Nie wymagają kontrasygnaty:
a) orędzia i wszelkie akty dotyczące Sejmu i Senatu,
b) mianowania i odwołania Prezesa Rady Ministrów, Generalnego Inspektora Sił Zbrojnych, Prezesa Najwyższej Izby Kontroli i urzędników Kancelarii Cywilnej Prezydenta,
c) mianowania i zwolnienia oficerów oraz wszelkie akty Prezydenta jako Zwierzchnika Sił Zbrojnych,
d) akty łaski i przekazane ustawami akty pieczy prawnej,
e) mianowanie sędziów,
f) mianowanie Prezesa i członków Trybunału Stanu.
XLII. Rada Ministrów i poszczególni Ministrowie są odpowiedzialni przed Prezydentem za swoją działalność oraz za całość powierzonej im administracji.
Każdy urzędnik Rzeczypospolitej musi podlegać Ministrowi, który jest za jego działania odpowiedzialny.
XLIII. Rząd ponosi odpowiedzialność konstytucyjną za zgodność swych działań z Konstytucja i ustawami.
Ponadto takąż odpowiedzialność ponoszą Ministrowie oddzielnie za własną działalność oraz za działanie podległych im organów.
XLIV. W tym samym zakresie obowiązuje Ministrów odpowiedzialność za akty rządowe Prezydenta.
XLV. Sejm pociąga Ministrów do odpowiedzialności parlamentarnej na podstawie wniosku żądającego ustąpienia Rządu lub poszczególnego Ministra, a zgłoszonego co najmniej przez 1/4 ustawowej liczby posłów.
Wniosek ten nie może być poddany pod obrady Sejmu przed upływem 7 dni od dnia zgłoszenia.
Jeżeli Sejm absolutną ustawową większością zażąda ustąpienia rządu lub ministra albo odmówi mu zaufania, Prezydent odwoła rząd lub ministra, chyba że zarządzi rozwiązanie Sejmu.
(…)
XLVII. Stanowienie praw publicznych i prywatnych należy do Prezydenta, Sejmu i Senatu.
XLVIII. Prawo inicjatywy ustawodawczej ma Prezydent, Rząd i Sejm w całym zakresie ustawodawstwa oraz samorządy w zakresie ustawami im przekazanymi.
Wnioski ustawodawcze Rządu nie mogą być odrzucane przez Sejm bez uprzedniego rozpatrzenia przez właściwą Komisję Sejmową.
Wnioski i projekty ustaw, pociągające wydatki ze Skarbu Państwa, muszą podawać sposób ich zużycia i pokrycia.
XLIX. Prezydent zarządza corocznie pobór rekruta w granicach ostatnio ustalonego kontyngentu.
Zwiększenie lub zmniejszenie kontyngentu może nastąpić tylko w drodze ustawodawczej.
L. Zaciągnięcie pożyczki państwowej, zbycie, zamiana i obciążenie nieruchomego majątku państwowego wartości ponad miliona zł, nałożenie podatków i opłat publicznych, ustanowienie ceł i monopolów, ustalenie systemu monetarnego, jak też przyjecie gwarancji finansowej przez Państwo może nastąpić tylko w drodze ustawy.
LI. Każdy projekt ustawy przez Sejm uchwalony będzie przekazany Senatowi do rozpatrzenia.
Jeżeli Senat w ciągu dni 30 od otrzymania projektu, projekt ten przyjmie bez zmian, Marszałek Senatu prześle Prezydentowi projekt jako konstytucyjnie uchwalony.
Senat może w ciągu dni 30 od otrzymania projektu zapowiedzieć Sejmowi podniesienie zarzutów, a najdalej w ciągu następnych dni 30 zwrócić projekt Sejmowi wraz z uchwałą odrzucającą projekt w całości lub zawierającą proponowane zmiany.
(…)
LIII. Prezydent ma prawo w czasie,gdy Sejm jest rozwiązany, a w razie konieczności państwowej także i wówczas, gdy sesja Sejmu jest zamknięta, aż do chwili ponownego zebrania się Sejmu, wydawać dekrety z mocą ustawy w zakresie ustawodawstwa państwowego.
Dekrety te nie mogą dotyczyć:
zmiany Konstytucji, ordynacji wyborczej do Sejmu i Senatu, ustaw o konstytucyjnej odpowiedzialności ministrów i sposobu wykonywania kontroli parlamentarnej nad długami Państwa;
rozszerzenia lub uszczuplenia dziedzin z zakresu ustawodawstwa, przekazanych organom uchwalającym samorządu terytorialnego;
zmiany kontyngentu rekruta w czasie pokoju;
budżetu;
systemu monetarnego;
nakładania nowych podatków i podwyższania stawek podatkowych więcej jak o 10%;
ustanawiania nowych monopoli;
zbycia i obciążania nieruchomego majątku państwowego;
zaciągania pożyczek państwowych z wyjątkiem inwestycyjnych;
amnestii.
Ustawa może upoważnić Prezydenta do wydawania dekretów z mocą ustawy w czasie i zakresie przez tę ustawę wskazanych, z wyjątkiem zmiany Konstytucji.
Dekrety będą wydawane na wniosek Rady Ministrów i podpisane przez Prezydenta, Premiera i Ministra Sprawiedliwości oraz ogłoszone w Dzienniku Ustaw.
Dekrety te tracą moc, jeżeli nie zostaną złożone Sejmowi w ciągu dni 14 po najbliższym posiedzeniu Sejmu.
LV. Ustawa ustala corocznie budżet Państwa na następny rok budżetowy.
Jeżeli Sejm jest rozwiązany, a budżet na dany rok budżetowy lub przynajmniej prowizorium budżetowe na czas aż do zebrania się nowego Sejmu nie jest uchwalony, Rząd ma prawo czynić wydatki i pobierać dochody w granicach zeszłorocznego budżetu aż do uchwalenia przez Sejm i Senat prowizorium budżetowego.
LVI. Rząd składa Sejmowi projekt budżetu nie później niż na 4 miesiące przed rozpoczęciem następnego roku budżetowego.
Jeżeli Sejm najdalej w ciągu dwóch i pół miesiąca od dnia złożenia przez Rząd projektu budżetu nie uchwali, Senat przystępuje do rozważenia złożonego projektu.
Jeżeli Senat w przeciągu 30 dni nie prześle uchwały w przedmiocie budżetu wraz z przyjętymi zmianami, uważa się, że przeciw projektowi zarzutów nie podnosi.
Jeżeli Sejm w ciągu 15 dni po otrzymaniu budżetu z przyjętymi przez Senat zmianami ponownej uchwały nie poweźmie, uważa się poprawki Senatu za przyjęte.
LVII. Przedmiotem uchwał Sejmu i Senatu mogą być tylko takie zmiany w pozycji budżetowej, które były przedmiotem obrad i sprawozdania komisji Sejmu lub Senatu.
LVIII. Do kontroli całej administracji państwowej pod względem finansowym, badania zamknięć rachunków Państwa, przedstawiania Sejmowi wniosków o udzielenie lub odmówienie Rządowi absolutorium – jest powołana Najwyższa Izba Kontroli, oparta na zasadzie kolegialności i niezależności członków jej Kolegium.
Prezes NIK zajmuje stanowisko równoznaczne ministrowi, nie wchodzi jednak w skład Rady Ministrów.
LIX. Obok samorządu terytorialnego powołuje się samorząd gospodarczy dla poszczególnych dziedzin życia gospodarczego i społecznego – Izby Rolnicze, handlowe, przemysłowe, pracy najemnej.
Utworzona będzie Naczelna Izba Gospodarcza.
LX. Urząd sędziowski może objąć tylko osoba odpowiadająca warunkom przez prawo wymaganym.
LXI. Do orzekania o legalności aktów administracyjnych powołuje się sądownictwo administracyjne.
LXII. Ustanawia się Sąd Najwyższy do spraw sądowych: cywilnych, karnych i administracyjnych.
LXIII. Do orzekania w sprawach wskazanych w Konstytucji będzie powołany Trybunał Stanu.
LXIV. Każdy obywatel ma wolność obrania sobie na obszarze Państwa miejsca zamieszkania i pobytu, wychodźstwa, niemniej wolność wyboru zajęcia i zarobkowania oraz przenoszenia swej własności.
Ograniczenie tych praw może wprowadzić tylko ustawa.
Rzeczpospolita Polska otacza opieką obywateli swoich, zatrudnionych stale lub czasowo poza granicami Państwa.
LXV. Praca jako główna podstawa bogactwa Rzeczypospolitej pozostawać ma pod szczególną ochroną Państwa.
Każdy obywatel ma prawo do opieki Państwa nad jego pracą. Osobne ustawy zapewnią nadzór państwowy nad materialnymi, moralnymi i prawnymi warunkami pracy zarobkowej.
W razie braku pracy, choroby, nieszczęśliwego wypadku i niedołęstwa każdy obywatel ma prawo do ubezpieczenia społecznego, które ustali osobna ustawa.
Samodzielne warsztaty pracy rolniczej, przemysłowej i handlowej, korzystają z opieki Państwa.
LXVI. Dzieci bez dostatecznej opieki rodzicielskiej, zaniedbane pod względem wychowawczym, mają prawo do pomocy i opieki Państwa.
Odjecie rodzicom władzy nad dzieckiem może nastąpić tylko w drodze orzeczenia sądowego.
Osobne ustawy normują warunki pracy kobiet i ochronę macierzyństwa.
Praca zarobkowa dzieci niżej lat 15, praca nocna kobiet i robotników młodocianych w gałęziach przemysłu szkodliwych dla ich zdrowia, jest zakazana.
Stałe zatrudnienie pracą zarobkową dzieci i młodzieży w wieku szkolnym jest zakazane.
Warunki dozwolonej pracy dzieci i młodzieży określone będą w osobnych ustawach, zmierzających do zabezpieczenia zdrowia fizycznego i moralnego.
LXVII. Obywatele mają prawo koalicji, zgromadzania się i zawiązywania stowarzyszeń i związków.
Wykonanie tych praw określają ustawy.
Stowarzyszanie się dla ochrony i poprawy warunków pracy najemnej nie może być zabronione ani ograniczone przez umowę.
LXVIII. Badania naukowe i ogłaszanie ich wyników są wolne.
Państwo zapewnia twórczości naukowej i artystycznej opiekę i pomoc materialną.
Dzieła sztuki, pamiątki historyczne, pomniki przyrody oraz krajobraz znajdują się pod opieką Państwa.
LXIX. Każdy ma prawo do wyników swej twórczości artystycznej, naukowej albo technicznej.
Państwo drogą odpowiednich układów międzynarodowych zapewni dziełom polskich twórców opiekę również i zagranicą.
LXX. Niniejsza Ustawa Konstytucyjna ma moc obowiązującą z dniem jej ogłoszenia.

Wnioskodawcy:
Walery Sławek wraz z

Baćmaga Józef, Bałdyk Bonifacy, Barański Jerzy, Birkenmayer Alfred, Błędowski Ryszard, Bogusławski Eugeniusz, Bojko Jakób, Brokowski Stefan, Brun Henryk, Burda Rudolf, Byrka Władysław, Cieplak Marian, Czuj Jan, Długosz Wacław, Dobiecki Artur, Dobrzański Stanisław, Stroński Zdzisław, Polakiewicz Karol, Dratwa Dominik, Dybowski Tadeusz, Garlicki Apolinary, Gogolewski Wacław, Górski Czesław, Grzesik Karol, Gwiżdż Feliks, Hołyński Jan, Hyla Wincenty, Idzikowski Edward, Jan Piłsudski, Jarosz Karol, Jaruzelski Ksawery, Jasiński Ignacy, Jaworska Maria, Kamiński Władysław, Karkoszka Jan, Kautzki Karol, Kielak Stanisław, Kierzkowski Kazimierz, Kirszbraun Eliasz, Kleszczyński Zdzisław, Koc Adam, Kochanowski Jan, Kosiba Piotr, Kosydarski Władysław, Kościałkowski Marian, Krukierek Jędrzej, Krzywicki Konstanty, Krzyżanowski Adam, Leble Zygmunt, Lechnicki Felicjan, Lechnicki Zdzisław, Leopold Tomaszkiewicz, Loewenherz Henryk, Łakota Jan, Łazarski Michał, Łojko Józef, Mackiewicz Stanisław, Madej Jan Kanty, Makowski Wacław, Mazurkiewicz Tadeusz, Meduna Włodzimierz, Mianowski Henryk, Michalczuk Aleksander, Mokrecki Józef, Morawski Tadeusz, Moszyński Kazimierz, Niedźwiecki Walerian,Okulicz Kazimierz, Olewiński Piotr, Ostrejko Atanazy, Pacholczyk Antoni, Piasecki Adam, Pochmarski Bolesław, Podoski Bohdan, Potworowski Tadeusz, Przedpełski Wiktor, Puławski Ignacy, Raczkiewicz Mieczysław, Radziwiłł Janusz, Rdułtowski Konstanty, Romocki Paweł, Rutkowski Stefan, Sadowski Erazm, Sanojca Józef, Sapieha Eustachy, Sehejda Bazyli, Seidler Teodor, Siwiec Jan, Snopczyński Antoni, Sobolewski Marian, Solański Maksymilian, Srocki Bolesław, Stadnicki Adam, Stypiński Józef, Szczerba Jan, Targowski Józef, Taurogiński Edward, Tomaszkiewicz Ignacy, Tomczak Roman, Walewski Jan, Waśniewska Eugenia, Wawrzynowski Michał, Wiślicki Wacław, Wojciechowski Bronisław, Wojewoda Karol, Wojtowicz Władysław, Wołoszynowski Joachim, Wysoczański Wiktor, Zaczek Kazimierz, Zarański Jan, Zieliński Gustaw, Ziemniak Franciszek, Żuchowski Andrzej, 

Proponuję posty o podobnej tematyce:
NAJWAŻNIEJSZE WYDARZENIA ROKU 1929
BBWR
KONSTYTUCJA – ZMIANA
PARLAMENT
Ponadto polecam korzystanie ze stale uzupełnianych indeksów:
ALFABETYCZNY INDEKS OSOBOWY
ALFABETYCZNY INDEKS MIEJSCOWOŚCI
MIEJSCOWOŚCI – UKŁAD WOJEWÓDZKI
INDEKS PAŃSTW
KALENDARIUM

 

Brak komentarzy: