Litewskie biuro emigracyjne odwołało trzy „wycieczki” na trasie Gdynia – Nowy Jork, obejmujące ogółem prawie tysiąc osób. Instytucja litewska oświadczyła, że nie otrzyma wiz i paszportów dla pasażerów, korzystających ze statków pływających pod polską banderą.
Poseł litewski w Waszyngtonie wydał okólnik, w którym określa, iż polska linia okrętowa, która niedawno objęła połączenia transatlantyckie, pływająca statkami pod polską banderą jest częścią terytorium polskiego, co wyklucza możliwość wejścia na pokład przez obywateli Litwy.
Rzecz polegała na tym, iż w 1930 roku polski rząd zakupił funkcjonującą duńską linię żeglugową, która prowadziła stałe rejsy transatlantyckie. Posiadała ona cztery statki pasażerskie: „Estonia” (zmiana nazwy na SS „Pułaski”), „Latvia”, „Lituania” (zmiana nazwy na SS „Kościuszko”) i „Polonia”. Polski armator to PTTO – Polskie Transatlantyckie Towarzystwo Okrętowe.
Tak więc Polska nabyła Litwę bądź co bądź ! Chociaż był to rodzaj ówczesnego leasingu, przynajmniej na początku.
Nowy Jork, 25 marca 1930 r.
Proponuję posty o podobnej tematyce:
MORSKA GOSPODARKA
Ponadto polecam korzystanie ze stale uzupełnianych indeksów:
ALFABETYCZNY INDEKS OSOBOWY
MIEJSCOWOŚCI – UKŁAD WOJEWÓDZKI
ALFABETYCZNY INDEKS MIEJSCOWOŚCI
INDEKS PAŃSTW
KALENDARIUM
INDEKS RZECZOWY
jerzy@milek.eu.org
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz