iPODów jeszcze naprawdę nie było. Ale słuchawki dezynfekowano na PKP

 

   Obywatele, którzy często podróżują koleją, zwłaszcza na linii Warszawa – Kraków, mają możność przekonać się osobiście, jak wielką przyjemnością jest radio w podróży.
Na linii tej bowiem, po przeprowadzeniu licznych prób, zainstalowano radio w pociągach.
Podczas podróży, za opłatą 2 zł, otrzymuje się parę słuchawek i w ten sposób można spędzić przyjemnie i nie nudząc się, całą, długotrwałą podróż.
W najbliższym czasie również inne linie kolejowe mają otrzymać instalacje radiowe. W pierwszym rzędzie czynione są starania, by zainstalować radio w pociągach Łódź – Warszawa, Poznań – Warszawa oraz Warszawa – Gdańsk. Zaznaczyć należy, że dotychczas, jak dotąd, tylko cztery kraje zdobyły się na podobne instalacje: Polska, Węgry, Austria i Francja.
Zainteresowanie radiem kolejowym jest ogromne. Obecnie, na linii Warszawa – Kraków cieszy się niespodziewanym powodzeniem. Nic dziwnego zresztą. Jazda koleją jest bardzo monotonna i nużąca. Słuchanie zaś wspaniałej muzyki lub innej audycji, urozmaica podróż i usuwa uczucie nudy i zmęczenia.
W jaki sposób urządzone jest radio w Pociągu ? Oto w jednym wagonie znajduje się specjalna, ruchoma stacja. Wagony są ze sobą blokowane, by uniknąć trzasków. Przy aparacie odbiorczym stale siedzi obsługa stacyjna, specjalnie wykwalifikowana, składająca się przeważnie z marynarzy, radiotechników i tp. W każdym wagonie zainstalowane jest urządzenie wtyczkowe do słuchawek. Gdy ktoś z podróżnych opłaci 2 złote (cena nie jest wysoka, jeśli się zważy, że słuchawki trzeba po każdorazowym użyciu dezynfekować) otrzymuje słuchawki, które obsługa podłącza do instalacji wtyczkowej.
Najchętniej korzystają z tej nowości pasażerowie klasy trzeciej, pragnąc ze słuchawkami na uszach zapomnieć o niewygodach długiej podróży. Mniej stosunkowo ludzi słucha radia w klasie drugiej. Ale na ogół zainteresowanie tym urządzeniem stale wzrasta.
Ministerstwo komunikacji, od którego zależy udzielenie zezwolenia na zainstalowanie radia na nowych liniach kolejowych, winno jak najrychlej takie zezwolenia wydać. Radio w pociągu jest bowiem potężnym propagatorem radiofonii. Ludzie, którzy nigdzie nie słuchali radia i się tym interesowali, po przypadkowym zetknięciu się z nim za 2 złote w pociągu, stają się gorliwymi radiosłuchaczami. I dlatego radio w pociągu zasługuje na największe poparcie.
Warszawa, 19 sierpnia 1930 r.

UWAGA: Do lat pięćdziesiątych XX wieku w pociągach pasażerskich PKP klasa III była wyższego lotu niż klasa II. 
Proponuję posty o podobnej tematyce:
POLSKIE KOLEJE PAŃSTWOWE 1929
Ponadto polecam korzystanie ze stale uzupełnianych indeksów:
ALFABETYCZNY INDEKS OSOBOWY
MIEJSCOWOŚCI – UKŁAD WOJEWÓDZKI
ALFABETYCZNY INDEKS MIEJSCOWOŚCI
INDEKS PAŃSTW
KALENDARIUM
INDEKS RZECZOWY
jerzy@milek.eu.org
 
 

Brak komentarzy: