Znany wówczas polski piosenkarz RATOLD utopił się w Wiśle

7 lipca 1926 r. o godz. 6 rano utonął znany piosenkarz polski RATOLD (faktyczne nazwisko Stanisław SULIMA-ZADARNOWSKI) podczas kąpieli w Wiśle na plaży braci Kozłowskich. Poszukiwania zwłok nie dały rezultatu.
Aspekt polityczny – Ratold był wykonawcą pierwszego nagrania „Pierwszej Brygady”.
To nie koniec dramatu. W trakcie pogrzebu Artysty, w dniu 10 lipca, gdy grabarze kończyli zasypywać mogiłę, na świeży grób rzuciła się wdowa po piosenkarzu wypijając na moment przed tym całą butelkę trucizny.
Wdowę przewieziono w stanie ciężkim do szpitala Dzieciątka Jezus. W zaciśniętej dłoni trzymała zdjęcie męża oraz jego wiersz „Czarodziejka”.



Blady Niko Ratolda:

Całe me szczęście i cały dla mnie świat- Blady Niko
on był pierwszy, co posiadł miłości mojej kwiat- Blady Niko
śród nocy ponurej ja marząc o nim płaczę i szlocham
choć on nie jest bogaty ni piękny, ale cóż ja go kocham
ten bandyta bije mnie, jestem na dnie
zabiera mi pieniądze, pije noce, dnie.
Lecz ja mam go w swoich zmysłach, mam w swej krwi
gdy się zbliży każdy nerw w mym ciele drży
tylko spojrzy na mnie już rozchylam ust mych róż
ją go przecież mam w swych zmysłach, mam w swej krwi
choć on człowiek podły zły, a wepchnąć nóż brak mi sił więc ronię łzy
taka dola los mój psi, że go mam w swej wrzącej krwi
szaleństwem dla mnie porzucić go choć tak radzą ludzie
przecież on mi jest droższym nad życie więc sił brak, dobrzy ludzie
wszak każda kobieta potrafi zrobić wszystko gdy kocha
no więc czyż ją nie jestem litości waszej godna, choć trocha
wciąż przeklinam: "bodaj szczezł" nie szczędzę łez,
lecz krzyknie: "choć" i idę z nim jak wierny pies
Bo ja go przecież mam w swych zmysłach, mam w swej krwi
kto zaś nie czuł tego śmieje się i drwi
lecz ten nie wie, co to jest miłości krwawy chrzest
mówię wam że ja go mam w swej wrzącej krwi
niech więc każda z dziewcząt drży, by nigdy nie opętały ją te sny
w piersi grot zatruty tkwi, gdy się kogo ma w swej krwi 



 
Proponuję posty o podobnej tematyce:
WARSZAWA
Ponadto polecam korzystanie ze stale uzupełnianych indeksów:
ALFABETYCZNY INDEKS OSOBOWY
MIEJSCOWOŚCI – UKŁAD WOJEWÓDZKI
ALFABETYCZNY INDEKS MIEJSCOWOŚCI
INDEKS PAŃSTW
KALENDARIUM
INDEKS RZECZOWY

1 komentarz:

Magdalena - z rodziny Zadarnowskich / from the family of Zadarnowski pisze...

Witam,

Bardzo interesujące informacje na temat piosenkarza, który prawdopodobnie jako pierwszy wykonywał pieść Legionów: My Pierwsza Brygada.

Interesuje mnie źródło tych informacji, które tutaj zostały zamieszczone.

Pozdrawiam serdecznie!