Katastrofa kolejowa pod Łodzią

W środę 14 sierpnia o godz. 6 rano ze stacji Karolew wyrusza w stronę Retkini. Po przejściu tego składu zwrotniczy winien przestawić zwrotnicę dla pociągu towarowego, który miał za pół godziny jechać z Karolewa w stronę Chojen – jednak tego nie zrobił.
Z Chojen w stronę Łodzi jechał pociąg towarowy składający się z pięciu wagonów, w których znajdowało się 40 żołnierzy 28 Pułku Piechoty Strzelców Kaniowskich, którzy konwojowali z Barycza do Sieradza sprzęt wojskowy, amunicję i żywność. W przeciwnym kierunku jechał pociąg towarowy złożony z 55 wagonów załadowanych belami bawełny.
Pociągi te powinny się bezpiecznie minąć na równoległych torach między Karolewem a Retkinią, gdyby zwrotnica została przestawiona. Ale zwrotnica przestawiona nie była. Rozpędzony pociąg towarowy wjeżdża na lewy tor i z całego rozpędu uderza bokiem na tender lokomotywy pociągu wiozącego żołnierzy wraz z ładunkiem. Z rozbitych lokomotyw buchnęły snopy płomieni, od których natychmiast zajmuje się ładunek, czyli bawełna. 19 wagonów wpadło na siebie i spiętrzyło się na torach, grzebiąc pod sobą oddział żołnierski. W kilkanaście minut zajeżdżają na miejsce katastrofy wszystkie łódzkie karetki pogotowia oraz wozy straży ogniowej. Przez kilka godzin trwa intensywna akcja ratunkowa w czasie której wydobyto spod szczątków obu pociągów pokiereszowane zwłoki kierownika pociągu z bawełną, dwóch palaczy oraz pięciu żołnierzy. Oprócz tego uratowano i przewieziono do szpitali 19 żołnierzy oraz 8 pracowników kolejowych.
Na miejsce katastrofy przybyli: wojewoda łódzki Władysław JASZCZOŁT, starosta grodzki Ignacy STRZEMIŃSKI, wojewódzki komendant policji dr Józef TORWIŃSKI, prokuratorzy i sędziowie śledczy. Ze strony wojska na miejsce wydarzenia przybył major CIEŚLAK, p.o. dowódcy 28 Pułku Piechoty oraz prokurator wojskowy.
Według wstępnych ustaleń stwierdzono, iż winę za katastrofę ponosi zwrotniczy, którego natychmiast aresztowano. Podobno zwrotniczy nie przestawił zwrotnicy, gdyż zajęty był naprawą obuwia, co było jego dodatkowym zajęciem w budce dróżniczej.
O godz. 12,30 specjalnym pociągiem przybyła komisja ministerstwa komunikacji z prezesem warszawskiej okręgowej dyrekcji kolejowej inż. Witold BIENIECKIM i inspektorem EJSMONDEM na czele.
W dniach 15 i 16 sierpnia odbyły się pogrzeby ośmiu ofiar – religijne dwóch żołnierzy wiary mojżeszowej, trzy cywilne oraz wojskowy w obrządku greko – katolickim.

Obecnie Chojny i Retkinia to dzielnice Łodzi. 

Proponuję posty o podobnej tematyce:
KLĘSKI ŻYWIOŁOWE I KATASTROFY
NAJWAŻNIEJSZE WYDARZENIA ROKU 1929
POLSKIE KOLEJE PAŃSTWOWE 1929
ŁÓDŹ, miasto wojewódzkie
Ponadto polecam korzystanie ze stale uzupełnianych indeksów:
ALFABETYCZNY INDEKS OSOBOWY
ALFABETYCZNY INDEKS MIEJSCOWOŚCI
MIEJSCOWOŚCI – UKŁAD WOJEWÓDZKI
INDEKS PAŃSTW
KALENDARIUM
 

Brak komentarzy: