W wyniku przejęcia przez chiński Rząd Narodowy Czang Kaj Szeka kontroli nad Koleją Wschodniochińską oraz aresztowania kilkuset rosyjskich obywateli, zatrudnionych przy eksploatacji tejże linii kolejowej, o długości 1,420 km, władze ZSRR, po uprzednim zerwaniu stosunków dyplomatycznych z Chinami, rozpoczęły 12 października 1929 r. działania wojenne, przekraczając w Mandżurii granicę z Chinami.
Nieliczne (20-krotnie mniej liczne niż chińskie), lecz dobrze uzbrojone oddziały radzieckie do 3 listopada 1929 r. rozbiły zgrupowania chińskie i doprowadziły do przywrócenia dwustronnego zarządu nad Koleją Wschodniochińską, zbudowaną w latach 1895 – 1900 przez carską Rosję, a sfinansowaną przez ogromne kredyty, pochodzące głównie z Francji.
Straty po stronie chińskiej szacowano na dwa tysiące zabitych i prawie 12 tysięcy rannych. Strona radziecka zanotowała 281 zabitych, 729 rannych i 17 zaginionych.
Kolej wschodniochińska, a raczej incydent z nią związany, stanowiła przyczynę wybuchu innej jeszcze wojny – konfliktu japońsko – chińskiego, rozpoczętego w lipcu 1937 r.
Proponuję posty o podobnej tematyce: |
ZAGRANICA |
ZSRR |
Ponadto polecam korzystanie ze stale uzupełnianych indeksów: |
ALFABETYCZNY INDEKS OSOBOWY |
ALFABETYCZNY INDEKS MIEJSCOWOŚCI |
MIEJSCOWOŚCI – UKŁAD WOJEWÓDZKI |
INDEKS PAŃSTW |
KALENDARIUM |
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz