Syndykat Eksporterów Trzody Chlewnej pod ogniem krytyki

Piątek, 2 sierpnia


W związku z niedokładnymi, względnie wręcz mylnymi wiadomościami prasowymi na temat rzekomego rozwiązania Syndykatu Eksporterów Trzody Chlewnej, Ministerstwo Przemysłu i Handlu podaje następującą informację:
Wobec zupełnego chaosu w dziedzinie eksportu trzody chlewnej, a w konsekwencji tego gwałtownych skoków cen, stwarzających niepewność rynkową dla hodowców, oraz ze względu na wielką wagę tego eksportu w bilansie handlowym, Państwowy Instytut Eksportowy poparł powstanie prywatnego Syndykatu Eksporterów Trzody Chlewnej i Bydła w Warszawie, w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w październiku 1928 r., zdając sobie całkowicie sprawę z tego, iż wyniki działalności tego syndykatu mogą być z punktu widzenia polityki handlowej i producenta dodatnie tylko przy dobrej i sumiennej organizacji i działalności syndykatu.
Syndykat począł faktycznie funkcjonować 1 marca 1929 r., a Państwowy Instytut Eksportowy podkreślał niejednokrotnie, iż udzielenie poparcia syndykatowi uzależnione jest od ścisłego i zgodnego współdziałania syndykatu z organizacjami producentów trzody oraz od jego sprawności organizacyjnej, mającej objąć stopniowo wszystkich najpoważniejszych i najsolidniejszych eksporterów. Jeżeli już w początkach działalności syndykatu stwierdzono pojedyncze błędy czy niedokładności – to jednak brano je na karb nieuniknionych błędów początkowych i braku doświadczenia , które to braki muszą być z biegiem czasu usunięte. Gdy jednak zarzuty przeciwko działalności zarządu syndykatu nie ustawały, Państwowy Instytut Eksportowy w porozumieniu z departamentem handlowym zarządził na początku lipca inspekcję, celem stwierdzenia istotnego stanu rzeczy.
Istotnie inspekcja stwierdziła uchybienia, a mianowicie: nie wykonywanie przez zarząd syndykatu, w szczególności przez jego prezesa dr. R. BERESA (byłego dyrektora krakowskiej Izby Przemysłowej), uchwał rady nadzorczej syndykatu, nadmierną rozbudowę oddziałów prowincjonalnych i zaniedbywanie innych zadań syndykatu poza reglamentacją wywozu (do Austrii i Czechosłowacji). Na żądanie urzędników dokonujących inspekcji zostało zwołane na 20 lipca posiedzenie rady nadzorczej, na którym zreferowano zgromadzonym jej członkom wyniki inspekcji oraz prawie identyczne wyniki kontroli, przeprowadzonej przez komisję rewizyjną syndykatu. Na podstawie tych referatów rada nadzorcza syndykatu wyraziła zarządowi votum nieufności, po czym zarząd z prezesem na czele podał się do dymisji. Jednocześnie został rozwiązany przez radę nadzorczą kontrakt z panem BERESEM w charakterze dyrektora naczelnego syndykatu.
Po przyjęciu dymisji dotychczasowego zarządu, rada nadzorcza powierzyła prowadzenie spraw tymczasowo wybranemu zarządowi, któremu również powierzono przeprowadzenie zwołania walnego zgromadzenia z końcem września. Tymczasowy zarząd zobowiązał się przygotować na walne zgromadzenie projekt reorganizacji syndykatu w myśl wskazówek Ministerstwa Przemysłu i Handlu i zdobytego przez syndykat w dotychczasowej swej pracy doświadczenie.

Działalność Syndykatu już od początku jego działalności budziła zastrzeżenia, które dotarły aż do Sejmu (posiedzenie 33 z dnia 23 listopada 1928 r):



Wniosek posłów Pluty, Pawłowskiego i kolegów z Klubu Stronnictwa Chłopskiego w sprawie utworzonego Syndykatu dla eksportu trzody chlewnej.

Podpisani wnoszą: Wysoki Sejm uchwalić raczy:
Sejm wzywa Rząd do odmówienia jakiegokolwiek przywileju Syndykatowi w stosunku do innych eksporterów trzody i bydła i pozostawi w tym kierunku wolny handel.

O początkach i "korzeniach" Syndykatu można przeczytać na tymże blogu:


01-17 Początki aferalnego Syndykatu Eksporterów Trzody i Bydła

Proponuję posty o podobnej tematyce:
AFERY A.D. 1929
ROLNICTWO
KARTELE I SYNDYKATY
Ponadto polecam korzystanie ze stale uzupełnianych indeksów:
ALFABETYCZNY INDEKS OSOBOWY
ALFABETYCZNY INDEKS MIEJSCOWOŚCI
MIEJSCOWOŚCI – UKŁAD WOJEWÓDZKI
INDEKS PAŃSTW
KALENDARIUM

Brak komentarzy: