Nowe dworce na Powszechną Wystawę Krajową

piątek,  22 marca 1929
Dworzec w Zbąszyniu

 
     Dyrekcja Kolei Państwowych w Poznaniu kończy przygotowania, związane z otwarciem Powszechnej Wystawy Krajowej. Dworzec kolejowy Poznański w poprzednim swym stanie nie mógł sprostać zadaniom wzmożonego wielokrotnie ruchu, jaki panować będzie w ciągu prawie pół roku. Stąd wynikła konieczność poważnej przebudowy dworca głównego i połączenia go bezpośrednio tunelem z dworcem na Łazarzu; ten ostatni wypadło zburzyć i na jego miejsce postawić nowy gmach, w którym będą się mieściły obszerne biura mieszkaniowe Zarządu Wystawy, przechowalnie bagażu, kasy biletowe itp.
      Hala biletowa dworca głównego uległa całkowitej przebudowie, rozszerzono ją znacznie, z sal restauracyjnych usunięto przegródki i odnowiono je całkowicie, instalując jednocześnie rzęsiste oświetlenie elektryczne. Dla wygody publiczności zbudowano na dworcu specjalne umywalnie i łazienki. Odnowione perony przybrano kwieciem. Dworzec Poznański zmienił gruntownie swój wygląd, gdyż i plac przed dworcem uległ przekształceniu. Zbudowano drugie schody na wiadukt, wyasfaltowano plac przed dworcem i przebudowano ulicę.
      Z uwagi na ożywiony ruch towarowy, Dyrekcja Poznańska była zmuszona zbudować nowe rampy towarowe i rozszerzyć istniejące. Wyładunek towarów i eksponatów odbywa się dzięki temu bardzo sprawnie. Dla przyjęcia licznych podróżnych Dyrekcja wzmocniła znacznie kadry swego personelu.

      Obecnie Ministerstwo Komunikacji popiera w pierwszym rzędzie budowę granicznych dworców reprezentacyjnych, przez które przechodzą międzynarodowe szlaki kolejowe. Tak więc w szybkim tempie prowadzone są prace końcowe przy budowie dworca w Zbąszyniu, który, jak wiadomo, był prowizoryczny i nie odpowiadał wymogom ożywionego ruchu, jaki panuje w tym ważnym punkcie granicznym. Sprawa szybkiego ukończenia nowego dworca w Zbąszyniu stała się tym aktualniejsze, że termin otwarcia Powszechnej Wystawy Krajowej jest już niedaleki, a główny napływ gości z zagranicy spodziewany jest właśnie przez ten punkt graniczny.

      Nowy dworzec w Zbąszyniu utrzymany jest w stylu nowoczesnym i odpowiada wszelkim wymogom, jakie stawiać należy granicznemu wielkiemu dworcowi. Olbrzymi hol, wielka hala rewizyjna, doskonale urządzone bufety i poczekalnie, a w przyszłości podziemne tunele, przyczynią się do podniesienia reprezentacyjnego znaczenia tego dworca. Prace nad ukończeniem dworca dobiegają już końca i będą ukończone przed rozpoczęciem Powszechnej Wystawy Krajowej.


      Zgodnie z informacjami z maja 1929 r. dworzec w Zbąszyniu jest już na ukończeniu. W najbliższych dniach w gmachu nowego dworca rozpocznie swe czynności Urząd Celny.


Proponuję posty o podobnej tematyce:
PEWUKA
POLSKIE KOLEJE PAŃSTWOWE 1929
Ponadto polecam korzystanie ze stale uzupełnianych indeksów:
ALFABETYCZNY INDEKS OSOBOWY
ALFABETYCZNY INDEKS MIEJSCOWOŚCI
MIEJSCOWOŚCI – UKŁAD WOJEWÓDZKI
INDEKS PAŃSTW
KALENDARIUM

Brak komentarzy: