W niedzielę 7 lipca 1929 roku odbyła się na lotnisku w Warszawie, przy ulicy Topolowej, uroczystość poświęcenia polskich linii lotniczych „LOT”.
Uroczystość otworzył przybyciem swym o godz. 10 Pan Prezydent Rzeczypospolitej, prof. Ignacy Mościcki, w otoczeniu szefa kancelarii wojskowej płk Głogowskiego i rotmistrza Jurgielewicza, swego adiutanta. W chwili wjazdu na lotnisko samochodu Pana Prezydenta Rzeczypospolitej, orkiestra związku zawodowego kolejarzy wykonała hymn narodowy. Po krótkich powitaniach o godz. 10.10 Pan Prezydent Rzeczypospolitej zajął miejsce na fotelu przed ołtarzem, udekorowanym zielenią, przed którym Jego Eminencja ks. biskup Gall w otoczeniu duchowieństwa odprawił mszę polową. Podczas mszy orkiestra odegrała „Te Deum”. Obok Pana Prezydenta Rzeczypospolitej zajął miejsce Pan Minister Komunikacji inż. Alfons Kühn. Wśród obecnych na uroczystości byli: J. E. ks. biskup prof. Szlagowski, Pan Wiceminister Spraw Wojskowych gen. Konarzewski, gen. Orlicz-Dreszer, szef lotnictwa wojskowego płk Rayski, Komisarz Rządu na miasto stołeczne Warszawę p. Jaroszewicz, liczni przedstawiciele lotnictwa komunikacyjnego i wojskowego, przedstawiciele prasy i zaproszeni goście.
Po mszy i poświęceniu ustawionych w półkole za ołtarzem samolotów osobowych, pierwszy głos zabrał ks. biskup Szlagowski, który w pięknych słowach zobrazował dzieło geniuszu ludzkiego w dziedzinie opanowania przestworzy, podkreślając szczególne znaczenie lotnictwa dla rozwoju i potęgi Państwa. Przemówienie ks. biskup zakończył błogosławieństwem dla dalszej pracy na tym polu dla dobra ogólnego i ku chwale Ojczyzny.
Pan Minister Komunikacji scharakteryzował dotychczasowe wyniki na polu rozwoju lotnictwa polskiego i nakreślił cele, jakie stawia sobie to lotnictwo na bliższą i dalszą przyszłość.
Sprawozdanie z wyników osiągniętych w okresie organizacyjnym przedsiębiorstwa, a więc od stycznia 1929 roku, przedstawił dyrektor polskich linii lotniczych LOT, major Tomasz Turbiak.
Po przemówieniach, które zakończyły się o godz. 11.00, Pan Prezydent przeszedł do jednego z hangarów, gdzie udekorował Krzyżami Zasługi sześciu pracowników lotnictwa komunikacyjnego. Mimo nieustającego deszczu, który psuł przebieg uroczystości i spowodował zaniechanie lotów popisowych, Pan Prezydent, jego otoczenie i liczni goście zwiedzili port lotniczy. Pan Prezydent interesował się żywo wytworami warsztatów lotnictwa komunikacyjnego.
Po zwiedzeniu lotniska, odbyło się w hangarze, przybranym barwami narodowymi i zielenią, śniadanie, które Pan Prezydent zaszczycił swą obecnością. O godz. 11.40 Pan Prezydent opuścił lotnisko przy dźwiękach hymnu narodowego, obejrzawszy przed odjazdem swym do Zamku wielki trójsilnikowy jednopłatowiec systemu „Fokker”, wykonany całkowicie w kraju. (firma Plage i Leśkiewicz z Lublina).
FOKKER F VII |
|
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz