Zima stulecia

      W związku ze śnieżycami, zwłaszcza w dyrekcjach kolejowych Lwowskiej, Wileńskiej i Stanisławowskiej, ruch kolejowy w ostatnich dniach napotykał na olbrzymie przeszkody wskutek zasypywania śniegiem torów oraz przerywania w wielu miejscach komunikacji telefonicznej i telegraficznej, co siłą rzeczy musiało się odbić na sprawności ruchu i jego punktualności. W Dyrekcji Radomskiej na wielu liniach musiano uruchomić pługi odśnieżne. Na szlaku Stojanów – Sienkiewiczówka pociąg osobowy, który utknął w śniegu przestał na linii 7 godzin. W dyrekcji lwowskiej między stacjami Tarnopol – Zbaraż utknął w śniegu pociąg towarowo – osobowy, przy czym przy odkopywaniu pociągu wykoleił się parowóz, tarasując tory.

      Po kilkudniowej przerwie z poszczególnych dyrekcji nadchodzą meldunki o silnych śnieżycach, które tamują komunikację kolejową. Najcięższa sytuacja jest w Lwowskiej Dyrekcji Kolejowej, gdzie cały szereg linii został unieruchomiony. Są to linie: Nowy Łupków – Cisna, Borki – Grzymałów, Radziechów – Stojanów, Winniki – Podhajce, Tarnopol – Podwołoczyska, Lwów – Stryj, Lwów – Podhajce, Sapieżanka – Krystynopol, Sokal – Włodzimierz Wołyński i Krasna - Kamienica.
      Wiele pociągów grzęzło w śniegu i czekało po kilka godzin na odkopanie. Opóźnienia pociągów dochodzą do 10 godzin. m.in. pociąg osobowy na linii Brody – Lwów zatrzymany był trzykrotnie przez zaspy. Pociągiem tym jechał Pan Minister Rolnictwa.
Poza tym na następujących liniach utknęły pociągi osobowe i towarowe: Zborów – Pluchów, Zarwanica – Złoczów, Krasne – Kutkorz, Tarnopol – Zbaraż, Lwów – Rawa Ruska, Skniło – Glinna Nawaria i Mostki – Stawczany.
      Duże trudności pojawiły się także w Dyrekcji Gdańskiej, gdzie silna zamieć trwa już od kilkudziesięciu godzin. W Dyrekcji tej pociągi doznają znacznych opóźnień i kursują przy pomocy pługów odśnieżnych. W pobliżu Zajączkowa Lubawskiego ugrzązł w śniegu pociąg towarowy, którego parowóz się wykoleił. W Dyrekcji Katowickiej, Krakowskiej i Radomskiej silne opady utrudniają ruch i przetoki.
      W Warszawskiej dyrekcji na linii Małkinia – Telaki ugrzązł pociąg mieszany i przestał dłuższy czas na linii. W Dyrekcji Wileńskiej linie Raczki – Suwałki – Trakiszki oraz Janów – Kamień Koszyrski zostały zamknięte. Dziesiątki tysięcy robotników pracują nad usunięciem śniegu z zasypanych torów.


Zima 1929 na kolei




Brak komentarzy: